آشنایی با اصطلاحات تابلو سازی

اصطلاحات تابلو سازی و ابزار های مورد استفاده و کاربرد هایی که در تابلوسازی دارند آشنا میشویم.

اصطلاح تابلو سازی قطر قلم

از اصطلاحات تابلو سازی می توان اشاره کرد به قطر قلم. قطر قلم به ارتفاع داخلی یک حروف گفته می شود که رابطه مستقیمی با قیمت تابلو دارد، به طوری که هر چقد قطر قلم بیشتر باشد قیمت تابلو نیز به تناسب افزایش می یابد. قطر قلم بیشترین کاربرد را در حروف برجسته مانند چلنیوم، استیل و… دارد.

اصطلاحات تابلو سازی قطر قلم

چرا قطر قلم باعث افزایش قیمت تابلو می شود؟

هر مقدار قطر قلم بیشتر باشد مقدار جنس مصرفی در تابلو نیز افزایش پیدا میکند و به همان نسبت مقدار مصرف پلکسی ، اس ام دی، مقدار آمپر ترانس باید افزایش پیدا کند که خود این مسئله باعث افزایش قیمت تابلو می شود.

اصطلاح مترمحیط

یکی دیگر از اصطلاحات تابلو سازی متر محیط می باشد. به محیط یک تابلو در تابلو سازی متر محیط گفته می شود و مبنای محاسبه قیمت در تابلوهای حروف برجسته (چلنیوم و استیل)، نئون ، لایت باکس فرم لس و… میباشد.

به طور کلی در هر متر طول 7 متر محیط جا میشود اما با توجه به فونت، قطر قلم و طرح باعث تغییر در آن میشود که نسبت مستقیمی با قیمت دارد و هر چه متر کحیط بیشتر باشد قیمت تابلو نیز افزایش می یابد

به عنوان مثال در حروف چلنوم به مقدار لبه استفاده شده و در نئون به مقدار لوله شیشه استفاده شده همان متر محیط تابلومی باشد.

اصطلاحات تابلو سازی نوراندریک

به نورپردازی پشت تابلو های برجسته نوراندریک یا بک لایت گفته میشود که یک هاله نورانی به دور حروف ایجاد میکند و جلوه خاصی به حروف میدهد.

کاربرد نوراندریک

نوراندریک بیشتر در تابلوهای استیل مورد استفاده قرار میگیرد زیرا حروف استیل از نمای روبرو قابلیت عبور نور ندارد؛ به همین دلیل برای نورپردازی آن از نوراندریک استفاده میشود.

برای نورپردازی از اسم ام دی های بلوکی مقاومتی استفاده میشود همچنین این سبک در تابلو های چلنیوم برای جلوه بیشتر نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

ابزار های مورد استفاده در تابلوسازی

دستگاه برش و حک لیزر

دستگاه لیزر یک ابزار بسیار مهم و کاربردی در تابلوسازی است که برای برش پلکسی گلس، چوب، پلاستیک و … استفاده میشود ویکی از ضروری ترین وسیله های تابلوسازی به شمار می آید.

دستگاه لیزر باعث افزایش سرعت و دقت در تابلوسازی شده است.

دستگاه cnc و برش فلزات

قبلا برای برش فلزات در تابلوسازی مشکلات بسیار زیادی بود و این کار بادست انجام میشد که بسیار زمانبر و مشکل بود.

امروزه دستگاه سی ان سی و برش فلزات به راحتی تمامی فلزات با ضخامت های بسیار زیاد را به راحتی برش میدهد و میتوان طرح های خاص و زیبا را با آن برش داد.

دستگاه خم و گیوتین فلزات

از این دستگاه برای زاویه و خم دادن ورق، تسمه(برای ساخت حروف فلزی) استفاده میشود و کاربرد زیادی در این صنعت دارد.

دستگاه ساخت حروف فلزی

برای ساخت حروف فلزی قبلا و کماکان الان از چکش مسی با قلع و سرب استفاده میشد که دود بسیار سمی ومضرری دارد همچنان بسار زمانبر و در حروف های کوچکتر سرعت پایین تر دارد.

دستگاه ساخت حروف فلزی میتواند به راحتی حتی کوچکترین استیل را با کیفیت و بدون سوختگی لبه دهد و سرعت ساخت آن از چکش بسیار بالاتر است.

دستگاه کاتر پلاتر

از این وسیله برای برش برچسب، استیکر، شبرنگ و حتی پلات کاغذی استفاده میشود؛که یک ابزار دقیق و عالی برای این کار میباشد همچنان از پلات کاغذی میتوان برای نصب حروف برجسته و ساخت حروف نئون استفاده نمود.

دستگاه وکیوم پرسی

از این دستگاه برای ساخت حروف وکیوم استفاده میشود که با حرارت ورق پلکسی را نرم کرده سپس با استفاده از مکش روی قالب چوبی میکشد و بعد از سرد شدن آن را برش میدهند.

ابزار های مورد استفاده در تابلو سازی

ابزرار های متعددی نیز مانند اره چکشی (برای برش پی وی سی، کامپوزیت) دستگاه شیارزن کامپوزیت(برای خم و برش کامپوزیت) اره دیسکی(برش چوب و کامپوزیت)دریل شارژی، دستگاه پانچ استیل و ابزرار های ساخت حروف چلنیوم و استیل نیز وجود دارد.

1 دیدگاه در “آشنایی با اصطلاحات تابلو سازی

  1. امان اله حقانی خواه گفت:

    سلام خسته نباشید واقعا عالی هستید شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.